Monday, January 16, 2006

Koeltoren D.S.M.


Deze koeltoren is nog niet zo lang geleden gebouwd en staat op het DSM terrein aan de grens met de buurgemeente Geleen. De staatsmijnen had vroeger een aantal van deze unieke koeltorens. Het ontwerp was van een der directeuren
dr.ir. K. Van Iterson. De vorm van deze koeltorens is een omwentelings-paraboloïde en is heel bijzonder. Zoals de meeste mijngebouwen hebben ook de oude koeltorens van de verschillende mijnen in Limburg uiteindelijk het loodje gelegd. De laatste torens gingen in 1997 tegen de grond.

Labels:

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Er mooie en interessante foto. Ik werk zelf bij een bedrijf dat koeltorens reinigt. Vandaar ook mijn passie voor koeltorens.
Ik werk bij C&R. Check anders de website: www.cleaning-renovatie.com

8:04 PM  
Blogger Fons Verhoeve said...

Hallo,
Hartelijk dank voor je commentaar en het bezoek aan mijn fotosite.

10:40 AM  
Blogger Unknown said...

Als ik me niet vergis is deze toren rond 1989 gebouwd? Als klein kind kwam ik al vaak langs de DSM en zag deze toren al staan, ik ben liefhebber van industrie.

4:39 PM  

Post a Comment

<< Home